Batteribyte på 10 sekunder revolutionerar mikromobilitet

Nu kommer battery swap till Sverige. Byt batteri på din elmoped på 10 sekunder, istället för att vänta som vid traditionell laddning med sladd. Batteribyte är en tydlig trend i Asien, som nu kommer till Europa.

GoCiklo är först i Sverige att med sitt Go-Swap-Go koncept erbjuda mopeder som e-mobility-as-a-service med batteribyten på stan. I Göteborg och Stockholm etableras nu infrastruktur med så kallade swapstationer för snabba och smidiga byten av batterier på lätta fordon.

GoCiklo klipper laddsladden och byter batteri på 10 sekunder

Med Go-Swap-Go konceptet erbjuder GoCiklo elmopeder utan laddsladd, det är ett batteribyte på 10 sekunder vid en swapstation som ger mopeden full räckvidd igen. GoCiklo etablerar nu infrastruktur med stationer i Göteborg och Stockholm som första städer i Europa. Med ett abonnemang får föraren elmoped, batteri och tillgång till batteribyte vid swapstationerna.

Battery Swap - klimatsmart trend från Asien

Taiwan, ett av världens moped- och motorcykeltätaste länder, har över 7000 swapstationer. Idag säljs 90% av alla mopeder utan batteri, föraren abonnerar istället på batteri med byte i swapstationer. Detta koncept sänker inköpskostnaden av mopeden betydligt då batteriet utgör en betydande del av kostnaden för ett eldrivet fordon. Samma trend för renare och tystare städer kan ses i Indien och Kina.

En del av EUs mål för renare och tystare städer

För att skapa klimatneutrala och hälsosamma stadsmiljöer behöver antalet elfordon snabbt öka. Nu sker nästan alla leveranser i Europa med fordon som drivs med fossila bränslen. En moped som används för leveranser släpper till exempel ut ca 2 ton CO2 och släpper ut relativt mer än andra fordon. Men omställningen sker inte tillräckligt snabbt, då det är dyrt att köpa ett elfordon, det går långsamt att ladda dem och den begränsade räckvidden kan innebära problem.

GoCiklo möjliggör skiftet från bensin- till eldrift

GoCiklo vänder sig i ett första steg till leveransföretag eller där anställda behöver ett fordon i tjänsten exempelvis parkeringsbolag och hemtjänst. Företag som hindras av höga kostnader för inköp av elfordon och att fordonets användningstid begränsas av stillastående under laddningen samt den begränsade räckvidden.

Mattias Tingvall, VD GoCiklo

Genom vårt Go-Swap-Go koncept kapas den höga inköpskostnaden. Stillastående tid som traditionell laddning med sladd kräver, byts till effektiv leveranstid och räckvidd blir inte ett problem. Att alla mopeder redan innan lanseringen är tecknade är ett bevis på att GoCiklo erbjuder något som företag har saknat, säger Mattias Tingvall, VD GoCiklo.

VIDEO: How to swap the battery in 10 seconds

Fakta:

GoCiklo bygger, äger och driftar swapstationer och erbjuder abonnemang av batteri, batteribyte och lätta elfordon. GoCiklo arbetar nära last-mile och matleveransbolag för att skapa transport- och kostnadseffektiva lösningar som möjliggör en övergång till att använda lätta elektriska fordon.

I september lanseras infrastruktur med fyra swapstationer i Göteborg. Under hösten lanseras tjänsten i Stockholm. Totalt kommer cirka 150 fordon att vara i drift 2023 i Stockholm och Göteborg och därefter fortsätter etableringen i städer inom EU och Storbritannien.

Projektet i Göteborg finansieras av Drive Sweden.
Drive Sweden är ett av regeringens 17 strategiska innovationsprogram (SIP). Drive Sweden’s vision är att Sverige tar en ledande roll i att använda digital teknik för att skapa ett mer hållbart transportsystem. De strategiska innovationsprogrammen finansieras genom Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Lindholmen Science Park AB är värdorganisation.

Fyra swapstationer i Göteborg

1. P-hus Olskroken

2. P-hus Heden

3. P-hus Koffen (Järntorget)